Julfirande numero 2

Jaa, idag är har det varit jul nr 2. Egentligen inte i min familj, åtminstone inte i min biologiska. Men i svärfamiljen firas jul på juldagen. Kort fakta om det:

Ronnie och hans familj kommer från Uganda. Under koloniseringen i slutet av 1700- början av 1800-talet bev landet en brittisk koloni. I Storbritannien firas vår typ av jul på juldagen, alltså blev det en tradition även bland de kristna i Uganda.

Dagen började inget bra alls. Första tjafset med mamma på flera år... Hon ringde och väckte mig en halvtimme innan min klocka ringde och blev skitsur över att jag inte hade gått upp än. Blev lika arg jag och ja... Två starka viljor med olika vägar till samma mål leder till en del tjafs. Förlåt att man varit uppe hela natten och fixat för att hinna vara med er innan jag åker typ...

Men jag kom iaf dit vid halv 1och kl. 13 gick hela familjen ut på juldagens 6 km långa promenad runt kanalen. Jättehärligt väder, kallt med soligt. Jag spenderade visserligen hela promenaden på att kolla ner i kanalen för att inte missa om där fanns några spår efter den där stackars 19-åriga killen som försvunnit. De hittade ju hans sko där nere härom dagen... Men det va mysigt iaf. Det är riktigt sällan vi gör saker så där hela lilla familjen.

Kl. 17.59 bar det v med tåget till Västerås för min del. Sov halva vägen... Inte konstigt så lite som jag fick sova inatt. När jag kom fram blev det julfirande med hela familjen här. Massa god mat (även om jag fick äta ensam eftersom jag kom så sent), julklappsutdelning (ännu mer haha) och en del alkohol :D Lite Ugandisk mat fanns på menyn, men jag längtar till nyårsdagens middag för då blir det säker Sombosas :) Mmmm... Fick förresten 4 par örhängen, ett par knästrumpor, en Paris Hilton parfym och ett par knästrumpor. Jag måste ha varit riktigt snäll i år :)

Dessvärre kom varken brodern David eller hans dotter som det var planerat... Jag brukar inte åka upp till Västerås förrens 27-28 december men jag kom hit redan idag för att få träffa henne. Kära svågern hade kommit med en massa ursäkter om att han var sjuk och ingen fattar om Michelle har kommit eller ej... Jag lämnade min cancesjuka släking för det... Ja, för vi brukar nämligen samlas och äta gröt på annandagen... Så svåger och jag har en del att prata om när jag får tag på honom...

P&K

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Så du är tillbaka här uppe =)

2008-12-26 @ 18:04:56
URL: http://jennifa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0