Kak- och godisfabriken

Idag har det förberetts en hel del inför julen. Rebecca och jag skulle baka pepparkakor, men det gick väl SÅDÄR. Först hade vi missat att Ronnie hade ställt in plåtarna med pepparkakorna från i lördags i ugnen ist för att stoppa dem i burkar. Och ja, vi kom liksom inte på det förrens en stund efter vi hade satt på ugnen och det började lukta pepparkakor trots att vi inte hade gjort några ännu... Efter det lilla missödet tyckte vi att vi var himla duktiga som gjort en plåt med fina pepparkakor, och skjutsade in dem i ugnen. Dessvärre fastnade vi i ett väldigt fängslande samtal om att Lidl sålde billig julskinka och att det faktiskt är roligt att sticka. Och glömde pepparkakorna.... Efter typ en kvart började det lukta sådär mycket pepparkakor igen och först då insåg vi att vi hade missat tiden. EN ANING :D Inga "liv" kunde räddas och det var bara att kasta dem i papperskorgen. Fast vi funderade först på om vi skulle dränka dom i kristyr så att det inte syntes att de var kolsvarta och ge bort dem till någon haha

På eftermiddagen bar det hem till mamsen och Bengt. Där skulle det göras mjuk pepparkaka, mozartkulor och ett nytt recept på något som heter fikontoppar som mamma ville prova. Och tydligen går allt bättre med en mamma i närheten, för resultaten blev helt strålande.

Julbaken kommer väl fortsätta typ dagligen nu fram till jul. Trots att min mamma lovat att hon inte ska stressa sig sjuk och tjurig som hon har en förmåga att göra runt jul, har hon de senaste veckorna hittat typ 5-6 nya recept som vi aldrig gjort tidigare som hon vill prova. Allt från wienernougat till vörtbröd plus allt som är tradition att göra ska hinnas med. Och jag vill ju ändå vara med på det mesta, det är trots allt bara jul en gång om året. Men, men... Så länge det inte slutar som för två år sedan när hon började röka under julstressen efter att ha hållt upp i tre månader så är jag nöjd. Skulle hon få några sådana dumma ideér skulle jag helt sonika bryta av ciggen och kasta dem i papperskorgen. Nu när hon är sjuk finns inga ursäkter. Och jag älskar min lilla mamma alldeles för mycket.




Dessutom gjorde vi hemmagjorda Snickers hos mamma förra veckan.



P&K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0