När Jesus fick mig att fundera...

Tja, jag gav ju upp på midnattsmässan efter lite drygt en timme fast den håller på i två... Budskapet var väl i stort sett att Jesus gjorde en stor uppoffring som kom till jorden i form av en människa och gjorde sig beroende av andra. Hm... Ja, uppoffring om en uppoffring är att vara männsklig kanske. För det går ju lite hand i hand att vara människa och att vara beroende av andra. Ingen klarar sig helt ensam. Även om det finns ganska gott om dem som vill låtsas att så inte är fallet. Visst är det lite jobbigt, en kamp mellan "jag klarar mig själv" och "Jag hatar att vara ensam" ungefär. Men det är nog en del av livet. En av västvärldens härliga paradoxer... Strävan efter individualitet har sitt pris. Tänk vad skönt det skulle vara om man bara kunde erkänna för sig själv, "Jag klarar mig inte utan de som bryr sig om mig". Men trots denna dagens sanning så står vi inför ännu en paradox. Att vi alla i slutändan bara kan lita på oss själva. Och alla dör vi ensamma.

Man kan ju inte säga något annat än att religion får en att tänka. Om man tar sig tiden att lyssna till vad den har att säga alltså...








Klanten jag glömde ju sätta på vattnet till tvättmaskinen innan... Ja, hemma hos oss måste man nämligen vrida på en liten kran för att maskinen ska fyllas med vatten. Vilket jag glömde... Så jag fick vackert köra tvätten "en gång till". Kuuuul... Tur att det inte började brinna iaf. Det hade varit just snyggt att elda ner hela huset på jul.

Nu har jag varit djup och funderat tillräckligt över mänskligheten för idag. Dags att sova kanske?

P&K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0