Man blir så arg

Jag insåg när jag tänkte på saken att jag nog kan verka rätt arg och gnällig ibland här på bloggen. Och idag är inget undantag. Idag är den svenska sjukvården mitt offer. Fick veta idag att min cancersjuka släkting varit ganska dålig sedan annandagen. Han väntar fortfarande på att få komma till en läkare som kan tala om för honom hur allvarligt sjuk han är. Eller rättare sagt, vi väntar alla på det. Men trevligt nog är kirurgakuten mitt uppe i ett flyttkalas, hela avdelningen ska tydligen flyttas från Uddevalla hit till Trollhättan. Ja men visst, vill man verkligen låta folk lida utan att kunna bli hjälpta så är det väl en briljant idé att lägga en sådan flytt precis efter att alla varit lediga under julen. Dra ut på tiden liiite till, de har ju ändå bara cancer... Jag fattar inte att man kan göra så. I vilken värld är det etiskt och moraliskt riktigt? De borde väl åtminstone se till att ta reda på hur sjuka människor egentligen är så att de kan göra en korrekt prioritering? Bara för att någon verkar må sämre än någon annan så betyder väl inte det automatiskt att den personen är den som ÄR sjukast. Alla har ju olika höga trösklar när de gäller hur man hanterar smärta och sjukdomar. Och det jag egentligen finner mest fel är att man kan låta människor gå runt och oroa sig när de vet att det finns en risk att de är döende, men inte vet. Att knäcka ett psyke så hjälper knappast en människa att bli frisk.

Jag fattar att belastningen på sjukvården är hög och resurserna är knappa. Jag är också mycket medveten om att jag ska vara glad som bor i ett land där sjukvård finns för de flesta (undantaget är ju de papperslösa). Men när det gäller hur patienter behandlas i vissa fall har jag bara en sak att säga: SKÄRPNING! Hur skulle ni vilja att era egna anhöriga blev behandlade om de blev svårt sjuka? PRECIS så borde de också behandla våra.

Ja, då har jag varit arg för idag. Är ensam hemma och det är rätt tomt faktiskt. Man är så ovan vid ensamheten när man bott tillsammans med någon sedan man flyttade hemifrån. Fast katten är supergos-sugen hela tiden vilket är mysigt att få ha lite för sig själv och jag håller mig sysselsatt med TV:n och matlagning. Måste till affären sen också och hämta paketet med kuddfordral till våra stora nya soffkuddar som jag har beställt...

Men nu ska jag faktiskt se till att ta vara på min sista ledighet. Jag tänker krypa ner under täcken i sängen nu, läsa lite och kanske t.o.m ta en tupplur. Mmm...

P&K

Kommentarer
Postat av: Malin

bra sätt att få utlopp :)

2009-01-04 @ 23:34:00
URL: http://daring.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0