Allmänbildad, på gott och ont

Innan jag träffade Ronnie tittade jag väldigt sällan på nyheterna och var väl knappast den som försökte hålla mig uppdaterad om vad som hände i världen på nåt annat sätt heller. Kanske inte så konstigt egentligen, jag hade fyllt 17 stora år bara ett par månader innan jag såg honom första gången... Men jag minns att min förklaring var att "jag har tillräckligt att oroa mig över i mitt eget liv och behöver inte fler av världens problem att bekymra mig över". Men eftersom folk började klaga på mitt dåliga vetande när samtal om aktuella händelser ständigt dök upp så började jag kolla på nyheter, ibland på morgonen, ibland på kvällen, ibland genom att läsa tidningen. Men till slut var man lite beroende av att göra det varje dag.

Nu börjar jag fundera på att jag kanske var smartare än vad jag trott redan då... På senaste har jag varken haft tid eller ork att bry mig om nyheter, och dessutom har vår dagstidning (som vi haft gratis i över ett år fast vi bara skrev upp oss på ett erbjudande för att få den på prov i en månad) slutat komma. Och faktiskt, så mår jag bättre än på länge. Jag tänker inte så mycket, jag mest bara är. Ganska meningslöst aktivitetsmässigt men ååh så avslappnande för psyket.

Skulle ju kunna vara att tentan är klar och jag är ledig. Men det har liksom aldrig varit min grej att vara i nuet, att oroa mig för morgondagen är det jag gör bäst. Kanske skulle jag göra ett test nu i sommar när jag har lite tid över. Ta en vecka med och en utan nyheter och ranka mitt mående under tiden?

Det Ronnie sa till mig en gång, något som tydligen kommer från buddhismen, sitter ändå kvar i hjärnan:

"Om du har ett problem du vet att du kan lösa, varför oroa sig? Om du har ett problem som du vet att du inte kan göra något åt, varför oroar du dig då?"

Nyheter är för mig ofta problem, det är ju bara de dåliga sakerna som händer de pratar om... Men betyder det att jag inte ska kolla på dem..? Eller att jag kan titta på dem och bara låta bli att störas av dem?

P&K



Kommentarer
Postat av: CaTTis

Han är smart ibland den där Ronnie, när han kommer med sådana visdomsord...=P



Jag är så långt ifrån allmänbildad så de är inte klokt. Dock har jag oxå börjat bli bättre på att kolla på nyheterna och läsa tidningen! Och ibalnd kan de vara en lugnande effekt över att "jag kanske inte har de så jobbigt ändå". Och andra dagar kan de vara " Varför händer de aldrig mig, jag vill oxå vinna pengar.." osv. hehe



Men de är svåra frågor som du ställer. De är inte lätt!

2009-06-11 @ 10:05:17
URL: http://cataztrof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0