Otur med tågen

Man vet ju att det är mer regel än undantag att SJ's tåg strular. Men de här två dagarna har jag verkligen haft mer otur än vanligt på detta område. Efter att ha spenderat helgen hos min bästa vän Tim i Göteborg fastnade jag igår 4 minuter från stationen hemma i Trollhättan och blev stående mitt i en granskog i 40 min. Till slut fick vi veta att det var fel på nån slang i tågets bromssystem. Bra va?? Kollar de inte så att tågen är hela och fungerande innan man åker iväg?? Jag behövde ju liksom inte åka med tåget så mycket längre när vi väl kom iväg, men stackars dem som skulle med det hela vägen till Karlstad! Kan inte ha känts bra alls...
Och idag var det dags igen. Skulle in till skolan för obligatorisk föreläsning. Tåget var över 30 min försenat redan när det anlände till Trollhättan och efter bara nån kilometer försvann strömmen... Jag kunde fortfarande se Lextorp där vi fastnade! Men den här gången var det faktiskt inte SJ's fel... De som arbetar med att bygga dubbelspår hade rivit ner en ledning.
Det strandade tåget, nån minut från Trollhättans station...
Och jag kan tala om att ett tåg blir kallt fort när det är 8-10 minusgrader ute! Efter en stund stängde de av all el i tåget, som hållts igång med reservagregat, dessutom... Efter drygt 1½ timme kom räddningsarbetet igång och det innebar följande:
Räddningstjänstens bandvagn fick evakuera oss eftersom snön var rätt djup utanför tåget...
Man lastade även passagerare i "bagaget" för att hjälpa så många som möjligt av det kalla tåget varje gång.
Men jag var först av tåget och tog naturligtvis plats i den varma förarhytten ^^
Väl vid vägen mötte brandbil som slussade oss vidare till spårarbetarnas hus en bit bort längs vägen i väntan på buss. Där bjöds på kaffe och en mycket vänlig dam som hade lussefrukost till sin arbetsgrupp som lät oss äta upp den goda maten eftersom hon ändå inte hann i tid till mötet :)
Det var den här hängande ledningen som ställde till det...
Tur att alla höll humöret uppe! Hade riktigt roligt med alla trevliga medpassagerare :) TUR att magen var ok idag iaf! En toalett utan fönster på ett tåg utan el är en ganska mörk historia...
P&K
PS. Något är galet... Det går inte att publicera inläggen med något mellanrum mellan bilder och text... Ursäkta röran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0